Congrés 80 Aniversari de la Guerra Civil Espanyola

El 80è Aniversari de l'aixecament militar que va desembocar en el començament de la Guerra Civil espanyola (1936-2016) no podia deixar-nos indiferents als membres de CECOS (Centre d'Estudis sobre Conflictes Socials), especialment interessats en l'estudi de tot tipus de conflictes a petita o a gran escala, i les seves conseqüències, els exilis que produeixen, les transicions i emigracions, i els canvis socials, polítics i culturals que provoquen. Per tant era obligat, per a nosaltres, afrontar el seu estudi des de la més àmplia de les perspectives donada l'ocasió.

Està acceptat per la major part dels estudiosos, que aquella guerra va ser el tret de sortida de la més gran hecatombe fins ara patida per la humanitat: la Segona Guerra Mundial. Per alguns la Guerra Civil va ser un conflicte fonamentalment intern, les causes principals del qual han de ser esgrimides entre els propis espanyols. Al mateix temps, molts altres consideren que sense la ràpida internacionalització del conflicte, amb la intervenció de la Itàlia feixista, l'Alemanya nazi, la Rússia soviètica i la “No intervenció” de les potències democràtiques, una revolta militar parcialment fracassada i la resistència civil que va provocar no s'hauria transformat en un enfrontament particularment virulent que ha quedat profundament marcat no solament en la Memòria Històrica dels espanyols, sinó també en la del món sencer, com posa de manifest la immensa bibliografia generada sobre aquest tema. I, no obstant això, és encara immens el camp de recerca que permet.
Per tot això volem fer una crida a participar en aquest congrés als investigadors i interessats en el tema, mitjançant comunicacions, els que considerin que poden aportar un major coneixement dels antecedents immediats, la guerra mateixa i les seves conseqüències més directes.

Amb el cartell principal de la guerra volem trencar amb la imatge tradicional d'enfrontament i violència que la guerra civil genera. Que va haver-hi fallida, ruptura, esclat de passions incontrolables, com el vidre fet fallida del cartell que ho fa explícit, és evident, però també volem donar-li una oportunitat a l'esperança, una esperança de pau i convivència per a una societat que encara segueix preguntant-se com va ser possible aquest conflicte civil que va fracturar el país amb conseqüències que encara perduren. Precisament, aquest Congrés pretén ajudar a comprendre a través de l'anàlisi d'aquestes conseqüències des de diferents camps del coneixement i pretén també contribuir al disseny d'una societat més lliure i justa.