III Congrés Català de la Cuina

Per conèixer un territori s’ha de conèixer la seva gastronomia. La cuina reflecteix la història antiga i recent d’un lloc, forma part de la cultura, la tradició i el paisatge i és mostra de les riqueses naturals que aquell lloc pot oferir. Molts dels productes que defineixen la cuina i la gastronomia d’un país estan elaborats a partir d’aliments autòctons excepcionals i únics, arrelats al territori que els proporciona un caràcter específic i amb personalitat pròpia.

Durant les dues dècades posteriors al II Congrés Català de la Cuina, la cuina catalana, i la gastronomia com a sector, s’han convertit en uns dels principals pilars socioeconòmics i culturals del país, al mateix temps que un referent de la nostra projecció internacional.

La constatació d’haver desenvolupat un model de creixement i d’èxit sobre la gastronomia i la cuina catalana permet plantejar el III Congrés Català de la Cuina com una oportunitat d’anàlisi i reflexió sobre què ha esdevingut la nostra cuina durant els últims 20 anys, però, alhora, el III Congrés ha de respondre a la necessitat de consolidar aquesta fórmula d’èxit, millorar-la i garantir-la per a les properes dècades. És per això que l’actual reflexió que es proposa ha de mirar cap a l’horitzó del 2025, un nou punt estratègic en el calendari europeu.

L’impacte de la cuina feta per cuiners catalans (o no catalans que treballen en el nostre país) en l’escenari internacional és indiscutible. Hem esdevingut una cuina de referència per a bona part de les cuines del món i un fenomen d’anàlisi per a professionals i acadèmics de la resta de països. Aquesta dimensió internacional de la nostra cuina ens permet plantejar el III Congrés Català de la Cuina com un procés de diàleg amb la resta de cuines i de professionals relacionats amb la gastronomia del món, escoltant aquells referents internacionals que ens estudien i que ens han atorgat la categoria de líders mundials.

La missió del congrés es organitzar un procés obert de debat, d’intercanvi d’idees i de resposta als gran reptes que avui té la societat catalana a través de la cuina a Catalunya, en tots els seus aspectes diferencials de cultura culinària i de patrimoni cultural, a partir de la realitat dels sectors de la restauració, culinari i gastronòmic i extreure’n les corresponents conclusions.

Aquest congrés i les diferents activitats formatives i espais de trobada que es duran a terme són un clar exemple del paper que juga la nostra Universitat en el territori. Apropar la ciència, el coneixement i la cultura al territori i a la societat son sense cap mena de dubte una de les nostres missions. La Facultat de Turisme i Geografia de Vila-seca de la Universitat Rovira i Virgili ha acollit el repte d’articular les diferents activitats en l’àmbit acadèmic i social que es desenvoluparan a les nostres comarques dins d’aquest any congressual.

Descarrega el Dossier del III Congrès Català de la Cuina

Organitza: